Beszámoló a 2015-ös év két témájáról. A feladatok között szerepel három termék elemzése, piktogramok értelmezése és reklámok készítése.
Az idei évben 2 témánk van:
- az élelmiszercímkék helyes értelmezése (tápanyag-összetételre vonatkozó és egészséggel kapcsolatos információk); a tudatos vásárlás elősegítése
- a fogyasztó befolyásolása a reklámok által (Hogyan manipulál minket a reklám?)
1.feladat: A diákok 3 terméket elemeztek: tej, sonka és coca-cola
Az élelmiszercímkéken különböző információkat kerestek: mint pl. termékleírás, összetevők, tárolás, származási hely, eltarthatóság, tápérték, zsírtartalom stb.
1. lépés: Vegyetek 3 terméket:
- magyar tej,
- magyar sonka (szeletelt, pl. pulykamell-sonka, stb.)
- coca-cola
2. Nézzétek meg az élelmiszercímkéjükön az információkat, próbáljatok mindent értelmezni, és ezt egy A4-es lapon illusztráljátok is magyarul először, majd a lap alján angolul. Próbáljátok meg a piktogramokat is megfejteni, és a vonalkódot (bar-kód) is (azaz pl. honnan lehet tudni a vonalkódon, hogy magyar termékről van szó?)!
3. Az illusztráció készülhet kézzel, rajzzal, de számítógéppel is!
4. Javaslom, hogy rajzoljátok le magát a terméket is, vagy fotózzátok le, és ez legyen rajta a lapon, hogy lássuk is, melyik termékről van szó!
5. Az angol szakos tanáraitoktól kérhettek segítséget a fordításhoz, ha szükséges.
6. Összesen 3 lapot kell készítenetek!
Piktogramokat is elemeztünk, továbbá a vonalkódot, amely jelzi, hogy honnan származik a termék.
Comenius 2015 Paks - 3 products.pdf2.feladat: Tervezzetek piktogramokat, melyek segítségével könnyen értelmezhető egyes termékek eltarthatósága, zsír-, és sótartalma, javasolt tárolása, egészségre gyakorolt hatása.
Ez készülhet rajzlapon vagy digitálisan is!
Comenius 2015 Paks - Criteria for pictogrammes.pdf Comenius 2015 Paks - Digital pictogramms.pdf Comenius 2015 Paks - Pictogramms.pdf
3. feladat két reklám készítése volt.
Az egyikben valós tényekkel, állításokkal népszerűsítettük az általunk kitalált terméket, a másikban valótlan állításokkal, hamis eredmény ígéretével reklámoztunk ugyanazt a sampont. Egy termékről kellett meggyőzni a vásárlókat, és elérni, hogy vegyék meg. Az egyik reklám hihető, a másik pedig hihetetlen legyen!
A tanórákon Takács Éva média szakos tanárnő beszélt a diákokkal a reklámok hatásmechanizmusáról, típusairól, jellemzőiről, hasznáról, és káros hatásáról.
Reklámok munkálata
- A „Beware-be aware!” programhoz két reklámot készítettünk.
- Az egyik hasonló a médiából ismert reklámfilmekhez, a másik egy ál/fiktív reklám, melyben valótlanságokat állítunk (összetevők, a termék hatása).
- Az egész csoport részt vett a munkában és a diákokkal elkészítettük a termék dobozát: a sampont „Haj és korpá”-nak („Head and dandruff”) neveztük el.
- Néhány diák elkészítette a forgatókönyvet, volt, aki a narrációt vállalta el, volt, aki operatőrként, vágóként, volt, aki szereplőként dolgozott.
- A forgatáson sokat nevettünk, megpróbáltunk vicces elemeket is tenni a reklámokba.
- A munka során tisztáztuk a reklámok felépítését, eszköztárát, hatását.
- Igyekeztünk felhívni a diákok figyelmét arra, hogy tudatos vásárlók legyenek.