Digitart- Művészet és valóság, NTP-Műv-20 (Takács Éva)
A Nemzeti Tehetség Proram támogatásával, egy sikeres pályázat keretében, „Digitart- Művészet és valóság” címmel 15 foglalkozáson alkothattak a Paksi Vak Bottyán Gimnázium diákjai, a 2020/21. tanév második félévében.
Húsz érdeklődő és tehetséges diákunk vett részt, különböző évfolyamokról és osztályokból a foglalkozásokon, amelyeknek a kétharmadát, a pandémiás időszakban a Teams felületen tartottuk meg, majd májusban az iskolába visszatérve jelenléti foglalkozásokon folytattuk a munkát.
A komplex, alkotói, képzőművészeti tehetségterület és a digitális kompetenciák fejlesztését célzó programunk lehetővé teszi, hogy a középiskolás tanulók ötleteiket, gondolataikat, érzelmeiket vizuálisan ki tudják fejezni, akár a digitális eszközök, technikák bevonásával, felhasználásával.
A cél a művészet és a valóság differenciált megismerése, a digitális eszközrendszer és kifejezési formák kibontakoztatása, a vizuális gondolkodásmód, a fantázia, a kreativitás fejlesztése, a szabad, alkotó gondolkodásmód elsajátítása, önkifejezési és gátlásfeloldó gyakorlatok egyénre szabott alkalmazása.
Pozitív emocionális hatások megélését, a saját tapasztalatok által, élményszerűen megszerzett tudás elmélyítése közben az alkotásba bevonható a legkülönfélébb anyagok, technikák alkalmazásának megismerését is fontosnak tartom a személyiségfejlesztő foglalkozásaimon.
A feladatok kitalálásánál, összeállításánál figyelembe vettem a megszokott témák újszerű megközelítését, korszerű technikák alkalmazását.
A pályázati támogatás segítségével olyan eszközöket, anyagokat is kipróbálhattak a diákok, melyek használatára nincs mód a tanórákon: fotóztunk, festettünk vászonra akrillal, használtunk maszkoló folyadékot az akvarellfestésnél, készítettünk linóleum metszetet, a digitális munkarend alatt pedig jól ki tudtuk használni a digitális eszközök adta lehetőségeket, számítógépes programokat is bevontunk az alkotásba.
Megható volt számomra, hogy a kis csapatunk milyen lelkesen, odaadással dolgozott még a nehezített, online foglalkozások során is.
Örömmel töltött el, hogy a korábban velünk alkotókon kívül, sok kezdő évfolyamos, 7., 8. osztályos diák is bekapcsolódott a munkába, de volt végzős diákunk is, aki az érettségire való készülés mellett talált időt a művészeti tevékenységre.
A fotókból és a digitális alkotásokból egy válogatás már megjelent a GimiMagazin 2021. tavaszi számának mellékletében, mely jól reprezentálja a program során elkészített alkotások sokszínűségét, és az alkotók kreativitását.
A mostani mini-tárlatunk a manuálisan elkészített alkotásokból ad ízelítőt, hogy mindenki láthassa, milyen sokfélék a diákjaink és az általuk elkészített művek.
Moholy-Nagy László, a Bauhaus iskola kiemelkedő tanára, aki egyben híres fotográfus, festő, ipari formatervező is volt így írta le a művészetpedagógia lényegét:
„Minden emberben mélyen elrejtve megvan a biológiai képesség, hogy kifejlessze magában” a vizuális nyelvet. „ Mindenki kreatív.”
A diáknak „személyes kísérletein keresztül kell tapasztalatot szereznie, kialakítania saját ítéletét, kifejleszteni egyéni képességeit. … Függetlenül attól, hogy hogyan értékesíti később ezt a képességet, mint festő, tervező, jogász, orvos, háziasszony, vagy könyvelő, gazdagabb lesz azzal a derűs biztonságérzettel, hogy önálló teljesítményre képes.”
Szeretettel ajánlom mindenki figyelmébe diákjaim alkotásait!